Wednesday, May 11, 2011

Usahawan kecil: bak cendawan tumbuh selepas hujan!

bismillihirrahmanirrahim..

kat mana-mana mesti jumpe iklan kan? tak kesah printed out, or di alam maya. sekarang ramai antara kita dah mula berkira-kira perniagaan kecil-kecilan, maklumlah harga minyak, gula semua makin naik.. al pun tak kurang jugak, kat otak ni macam2 idea. tapi idea tanpa direalisasikan hanya kekal idea. dikit-dikit bertapak.

nota kecil sebelum memulakan perniagaan?

1) produk : kita mesti tengok dan riki produk apa yang paling demanded by people. teringat pakar motivasi berkata, mana lagi senang? dari menjual barang berharga RM1 sebanyak 10,000 unit atau RM10,000 dengan hanya 1 unit?

persaingan. memang sentiasa ada. mereka produk terbaru adalah lebih payah dari hanya menjual produk sedia ada.

2) modal: perniagaan memerlukan modal. tak kira modal wang ringgit, titik peluh atau air liur. air liur memang tak perlu bayar, semua orang memiliknya, tapi tak semua ada bakat menjual menggunakan hanya kata2, antaranya macam financial consultant insurans, pakar motivasi, mlm dan sebagainya.

jika wang ringgit yang jadi isu, kita perlu fikirkan kos permulaan produk, kos sewa premis, etc. Dengan teknologi makin pesat, isu kos sewa premis tidak lagi menjadi isu besar. ramai di antara mereka mengiklankan produk mereka di FB, blog juga website. atau pun hanya menjual di rumah..

3) pelanggan: kita mesti tahu siapa sasaran produk kita. setiap pelanggan lain-lain caranya. selidik sifat dan keinginan pelanggan kita.



* apa-apa pun yang kita niagakan mesti lah halal. wujudkan sifat tulus dan amanah. insyaAllah bukan sahaja perniagaan anda maju, malah berkekalan..


realisasikan idea anda sekarang!;
al


Photobucket





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...