Sunday, January 16, 2011

hari-hari lepas




alhamdulillah selesai jugak hari-hari mentelaah soft skill. interpersonal skill. creative problem solving. project management. business etiquette. employability skill. 5 hari straight! memang cam nak muntahlah. tapi intipati dan keberkesannanya terpulang pada kita. belajar adalah fardhu ain, mempraktikkannya adalah ___? tepuk dada tanya iman.

senang kata, 5 hari tanpa internet; tanpa photoshop dan blogging, memang boleh meruntuhkan kesemua interest terbaru saya. jadi dalam kelas-kelas softskill ni lah saya sibuk merangka dan mendapatkan sebanyak mungkin mutiara kata. antara mutiara kata yang menarik minat di hati:

mutiara kata #1: less selling, more sharing -anonymous-
andaikan kita sebagai distributor herbalife, niat is the first. dah pung pang, pung pang cite, orang tu tak jadi beli, apa kita rasa? penat, buang masa dan lebih teruk lagi rasa nak give up.tapi kalau niat kita untuk share info about health, kita tidak akan rasa begitu. sebaliknya, kita akan bercerita lebih super pung pang untuk berkongsi dengan orang lain. ^^

mutiara kata #2: forgive and forget. thanks for a lesson -anonymous-
pernah tak terkena kawan makan kawan? memang sakit hati. sedih dapat kawan camni. tapi siapa kita untuk menghukum mereka? just say to her/him: 'thanks for the lesson!' 

mutiara kata #3: life is a mystery, is not a problem to be solved -anonymous-
if something happen, we keep wondering why this, why that, and sometimes it cannot be solved. just leave it mystery. mesti ada hikmah di sebalik kejadian..

mutiara kata #4: trying is a noisy way of saying no progress -warren bennis-
ibu ayah korang mesti mengharap sesuata kat korang kan.. then apa yang korang jawab? ye ibu, ye ayah.. saya 'cuba'.. gitu? lebih baik korang jawab baik ibu, baik ayah, saya akan buat yang terbaik!

banyak lagi, tapi praktikkan ni dulu ok.


btw, selamat beramal! ^^ 

2 comments:

wardatussofia said...

sis, i da jln2 kt blog u... :p
tp, xdpt nk pastikn yg mane 1 dr kte...huhu
but i like, when u said 'forgive n forget'
Allah Maha Pengampun..jd kte?? kne la saling memaafkn gk.. =)
teruskn menulis k, i'm waiting 4 the next entry! hehe... ;p

Akak Coway said...

thanks sis.. ;p whynotweshare mmg hargai komen anda dan disini la kita boleh same2 berkongsi ilmu, pengalaman, dsb. Luv u!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...